İnşaat Tedarik Dergisi

İnşaat – Yatırım – Proje – Ulaştırma – Mimarlık – Enerji – Maden – Şantiye

Mahmutbey – Bahçeşehir – Esenyurt Metro Hattı Projesi

İstanbul Büyükşehir Belediyesi; 5 ilçeden geçecek, 10 istasyonlu, 18,5 kilometre uzunluğundaki Mahmutbey-Bahçeşehir-Esenyurt metro hattının tünellerini delecek 2 TBM makinasını şantiyeye indirdi. Esenyurt, Beylikdüzü, Avcılar, Büyükçekmece, Küçükçekmece ve Başakşehir’in bir bölümü içine alan bölgede yaklaşık 3,5 milyon kişinin yaşadığı bilgisini paylaşan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu, “Böylesi bir alan, raylı taşıma olmadan kentle bağını kurar ise, oradaki insanlara büyük zulüm çektirirsiniz. O bakımdan gelir gelmez, bu işleri ele aldık. Görevi aldığımızda, ne acı ki, bu hattın ne şantiyesi vardı ne de projesi tamdı. Biz, buraya 2020 yılı sonunda 220 milyon euroluk bir kaynak sağladık. Ve başlangıç yaptık” dedi.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), 2017 yılında ihaleye çıkan, ancak finans yetersizliği nedeniyle yapımına hiç başlanmayan Mahmutbey-Bahçeşehir-Esenyurt metro hattının tünellerini delecek 2 TBM makinasını, Küçükçekmece Atakent Mahallesi’ndeki Tema Park İstasyonu’ndaki şantiyeye indirdi. 5 ilçeden geçecek, 10 istasyonlu, 18,5 kilometre uzunluğundaki hattın 1. Etap kazılarını yapacak TBM makinalarının şantiyeye indirilişi için düzenlenen törende, sırasıyla İBB Genel Sekreter Yardımcısı Pelin Alpkökin, Küçükçekmece Belediye Başkanı Kemal Çebi, Esenyurt Belediye Başkanı Kemal Deniz Bozkurt ve İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu birer konuşma yaptı.

“2020 Yılı Sonunda 220 Milyon Euroluk Bir Kaynak Sağladık”

O dönemde projeye, eksikleri ve kaynağı olmadığı için başlanamadığını kaydeden İmamoğlu, şunları söyledi: “Biz, buraya 2020 yılı sonunda 220 milyon euroluk bir kaynak sağladık. Ve başlangıç yaptık. Projeyi üç etapta ele aldı arkadaşlarım. Önce, projenin uygulanabilirliğini kaybeden tasarımlarını sıfırdan yaparak başladık. İkinci etapta; Atatürk Mahallesi-Toplu Konut Tema Park ve Kanuni Sultan Süleyman Hastane istasyonlarından oluşan 7 kilometrelik, 4 istasyonluk, M7 hattının da devamı niteliğindeki kesimin imalatına başladık. Tabii bir de bunun ikinci kısmı var. Tahtakale-Bahçeşehir-Esenkent-Ardıçlı ve Esenyurt istasyonları. Yaptığımız çalışmada ikinci hat çok önemli; esas Batı’ya geçişi sağlayacak ikinci kısmı çok önemli. Bununla ilgili de ihtiyaç duyulan ek finansman için, Mayıs 2022’de Hazine ve Maliye Bakanlığı’na borçlanma talebimizi ilettik.”

İlk Etabı 2025’te Bitecek

İlk etabı 2025’te, ikinci etabı da geciktirmeden bitirerek, hatta son halini vermeyi planladıklarını aktaran İmamoğlu, şöyle konuştu: “Baktığınızda, bugüne dönük konuştuğumda, yaklaşık 18 yıl önce, ‘Başladık, başlıyoruz’ denilen bir işin, 22-23 yıl sonra bitirilmesi, İstanbul için büyük talihsizliktir. Büyük bir kayıptır. Böyle olmamalı. Ve biz bugün, günde 9 milyona yakın insanı toplu taşımada taşıyoruz. Yani Londra’nın nüfusu kadar insan taşıyoruz günde. Ama Londra’nın, İstanbul’un 3 katı metrosu var. 650 kilometrelere yaklaşan 2030 hedefimizden bahsetti Pelin Hanım. Çok önemli. Bizim acilen orayı yakalamamız lazım. Acilen, durmadan, tam gaz. Yani Cumhurbaşkanlığı imzasıymış, Maliye ve Hazine Bakanlığıymış, yok Ulaştırma Bakanlığı’nın proje onayıymış… Metro önüne geldi mi ‘Ben ne yaparım’ diye bakması lazım.”

“Raylı Sistemler Milli Bir Mesele”

Göreve geldikleri günden bu yana 29,9 kilometrelik metro hattını İstanbulluların hizmetine sunduklarını ve raylı sistemlerin milli bir mesele olduğuna dikkat çeken İmamoğlu, “HIZRAY’ın bağlanması, buradan Beylikdüzü – Esenyurt Meydanı’na erişen bu hattın Saadetdere’ye erişmesi ve Beylikdüzü TÜYAP hattıyla birleşmesinin; HIZRAY’la, Beylikdüzü’nden Esenyurt’tan geçip, 13 tane metro hattını keserek Sabiha Gökçen’e 52 dakikada erişmesinin, bu şehir adına çok faydası var. Yani şehirdeki kentleşmenin, yaşam kalitesinin, kuzeyi zorlayan bir şehir değil de kendi içinde mutlu bir şehir…” diye konuştu.

2017’de İhale Edildi Hiç Başlanmadı

İhalesi 11 Temmuz 2017’de yapılmış olan, toplam 18,5 km ve 10 istasyondan oluşan Mahmutbey-Bahçeşehir-Esenyurt metro hattının sözleşmesi, 21 Ağustos 2017 tarihinde imzalandı ve 05 Eylül 2017’de yer teslimi yapıldı. Ancak önceki İBB yönetimi, finansman bulunamaması nedeniyle hattın yapımına başlayamadı. İmamoğlu başkanlığındaki yeni İBB yönetimi, 2020 yılında yapılan dış kredi anlaşması ile projeye, 220 milyon euroluk kaynak sağladı. Hatla ilgili proje ve ihale çalışmaları, 11 Şubat 2021 tarihinde yeniden başlatıldı. Kabataş – Mecidiyeköy ve Mahmutbey – Bahçeşehir – Esenyurt metro hatlarının tamamlanmasının ardından, Esenyurt Meydan – Mahmutbey arası yolculuk süresi 28 dakikaya, Esenyurt Meydan – Mecidiyeköy arası yolculuk süresi 60 dakikaya, Esenyurt Meydan – Kabataş arasındaki 42,6 km’lik kesimde ise yolculuk süresi 67 dakikaya düşecek. Hat tamamlandığında; Esenyurt – Kabataş arasında 1.4 milyon yolcuya hizmet verebilecek kapasiteye sahip olacak.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.