İnşaat Tedarik Dergisi

İnşaat – Yatırım – Proje – Ulaştırma – Mimarlık – Enerji – Maden – Şantiye

Milli Tren Raylarda

TÜVASAŞ’ın Sakarya’daki tesislerinde üretilen Milli Elektrikli Tren Seti’nin fabrika testleri törenle başladı. Tren setlerinin fabrika testlerinin ardından yol testleri de yapılacak. Trenin, bu yıl sonunda raylara indirilmesi hedeflenirken, üretimi tamamlanan prototip sette yüzde 60 yerlilik oranı gerçekleştirildi.

Törene Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Adil Karaismailoğlu, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, Sakarya Milletvekili Ali İhsan Yavuz, TÜVASAŞ Genel Müdürü ile çalışanları ve TCDD Genel Müdürü Ali İhsan Uygun katıldılar. TÜVASAŞ’ın Sakarya’daki tesislerinde üretilen Milli Elektrikli Tren Seti’nin fabrika testleri törenle başladı. Tren setlerinin fabrika testlerinin ardından yol testleri de yapılacak. Trenin, bu yıl sonunda raylara indirilmesi hedeflenirken, üretimi tamamlanan prototip sette yüzde 60 yerlilik oranı gerçekleştirildi. Milli elektrikli trenin bu yılsonunda raylara indirileceğinin müjdesini veren Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Adil Karaismailoğlu, demiryolu teknolojisinde yerli ve milli araçların üretimiyle atılımın sürdürüleceğini ve Türkiye’nin raylı sistem aracı üretiminde önemli bir merkez haline gelmesini hedeflediklerinin altını çizdi. Bakan Karaismailoğlu, “Üretimi tamamlanan prototip sette yüzde 60 yerlilik oranı gerçekleştirilmiştir. Seri üretim için ise yüzde 80 yerlilik oranı hedeflenmiştir. Prototip setin maliyeti yurt dışından temin edilen benzer ürünlere göre yüzde 20 daha ucuza mal edilmiştir.” şeklinde konuştu. Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank ise Milli elektrikli trene ilişkin, “Trenimiz mayıs sonunda raylara indi, hamdolsun bugün itibarıyla da fabrika testlerine başlanıyor. Raylı sistemler sektörünün yıllık pazar hacmi 160 milyar avro civarında. Önümüzdeki dönemde de hızla büyümesi beklenen bu sektörde ülkemizi küresel bir oyuncu yapmayı hedefliyoruz. Gelecek 10 yılda raylı sistemlerde 15 milyar avroluk harcama yapacağız.” ifadesinde bulundu.

Altyapı Kuruldu
Tren setlerinin fabrika testlerinin ardından yol testlerinin de yapılaca-ğını ifade eden Bakan Karaismailoğlu, şunları söyledi: “Bu yıl sonunda raylara indirilecek ve Allah’ın izniyle de kısa bir sürede yolcu taşımacılığına da başlayacağız. Şu an burada yer alan yerli ve milli trenimiz büyük bir özveriyle oluşturuldu. Proje kapsamında öncelikli olarak altyapıyı kurduk. Trenimizin alüminyum gövde üretim, boyama, kumlama testleri 2019 yılında devreye alındı.”

Yüksek Hızlı Trende de Kullanılacak
Her türlü üretim ve kullanım hakkı kurumlarına ait olan bu projeyle üretilen araçların hızlı ve yüksek hızlı tren hatlarında da kullanılabileceğini dile getiren Adil Karaismailoğlu, “Saatte 160 kilometre hızındaki bu projenin tasarım çalışmalarının tamamlanmasının ardından başlatılan 225 kilometrelik tren seti projesi 2021 yılında raylara indirilecektir” dedi.

Koltuk Kapasitesi 324
Saatte 160 kilometre işletme hızına sahip olan tren setleri, 176 kilometre tasarım hızına sahip olarak üretildi. Toplam koltuk kapasitesi 324 olan 5 araçlık bir sette iki adet koltuk engelli yolcular için ayrıldı. Araç gövdeleri işletme sırasında oluşabilecek yüklere, darbelere ve herhangi bir kaza anında çarpışmalara mukavim şekilde tasarlanmış alüminyum ekstürizyon profillerinden üretildi. Trenin beyni olarak nitelendirilen Tren Kontrol ve Yönetim Sistemi temelde aracın hızlanma, yavaşlama, durma, kapı kontrolü, yolcu geçişleri gibi hayati öneme sahip işlevlerini denetlerken, konfora yönelik alt sistemleri de yönetiyor. Cer Zinciri Sistemi ise özgün yazılım, donanım ve algoritmalar ile yüksek verimlilikte performans sağlayacak şekilde hayata geçiriliyor.

15 Milyar Euro Harcama Yapılacak
Trenin beyni olarak nitelendirebilecek cer sistemi ile tren kontrol ve izleme sisteminin Aselsan’la birlikte yapıldığını aktaran Mustafa Varank, “Böylelikle ilk defa kritik bir alt sistem, donanım, yazılım ve algoritma içeriğiyle birlikte yerli sanayi tarafından geliştirilmiş oldu. İklimlendirme sisteminden boji şaselerine, iç giydirme ve aydınlatma sistemlerinden vakum tuvalet sistemlerine kadar 30’un üzerindeki bileşen yerli firmalarımızdan tedarik edildi” dedi. Türkiye’nin raylı sistemlerde büyük bir potansiyele sahip olduğuna işaret eden Varank, konuşmasını şöyle sürdürdü: “Hem kendi ihtiyaçlarımızı karşılayıp hem de küresel pazardan çok rahat pay alabiliriz. Bunun yolu bu alanda ölçek oluşturmaktan geçiyor. Gelecek 10 yılda raylı sistemlerde 15 milyar euroluk harcama yapacağız. Bakın bu çok ciddi bir ekonomik ölçek. Dolayısıyla önümüzde raylı sistemler sektörünü geliştirmek için asla kaçırılmaması gereken bir fırsat, dolayısıyla bize yüklenen bir sorumluluk var. Bunu en iyi şekilde değerlendirmemiz gerekiyor. Bu alanda atacağımız adımlar, sanayileşme hedeflerimize ve Milli Teknoloji Hamlemize doğrudan hizmet edecek.” 17 yılda demiryollarına yaklaşık 157 milyar lira yatırım yapıldı Törende milli elektrikli tren seti ile ilgili konuşan TCDD Genel Müdürü Ali İhsan Uygun, Türkiye’nin bulunduğu coğrafyada demiryolu standartlarını belirleyen ve tüm dünyada modern demiryolu işleten ülkeler arasındaki yerini aldığının altını çizdi. Cumhuriyet tarihimizin demiryolları alanındaki bu en büyük sıçrama sebebinin Sayın Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan olduğunun vurgusunu yapan Genel Müdür Uygun, Cumhurbaşkanının liderliğinde kurulan hükümetlerin demiryollarına büyük önem göstermesiyle son 17 yılda demiryollarına yaklaşık 157 milyar lira yatırım yapıldığının altını çizdi. Bu yatırımlardan birinin de ‘Milli Tren Projesi” olduğunu ifade eden Uygun, “TCDD öncülüğünde, bağlı ortaklıklarımızla beraber kararlılıkla yürütülerek test aşamasına getirdiğimiz bu proje, bundan yaklaşık 70 yıl önce “Vagon Tamir Atölyesi” adıyla başlatılan millileşme hamlesinin bir sonucudur. TÜVASAŞ markasıyla ivme kazanan çalışmalar 164 yıllık tarihimizdeki en önemli başarılarımızdan birine dönüşmüştür.” değerlendirmesinde bulundu.

Konuşmaların ardından projede katkıları bulunan Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Adil Karaismailoğlu, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank’a TÜVASAŞ Genel Müdürü İhsan Kocaarslan ve TCDD Genel Müdürü Ali İhsan Uygun tarafından hediye ve model tren maketi armağan edildi. Tören sonunda, Milli ve Yerli İlk Elektrikli Tren Seti raylar üzerinde tören alanına giriş yaparak ülkemizin huzuruna takdim edildi.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.