İnşaat Tedarik Dergisi

İnşaat – Yatırım – Proje – Ulaştırma – Mimarlık – Enerji – Maden – Şantiye

Demiryollarına 4,9 Milyar Liralık Yatırım

2020 Yılı Yatırım Programı'na göre, yüksek hızlı ve hızlı tren projelerine bu yıl yaklaşık 4.9 milyar liralık yatırım yapılacak. En fazla ödenek, 2 milyar 550 milyon lirayla geçen yıl olduğu gibi Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattı için ayrıldı.

2020 Yılı Yatırım Programı’na göre, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ödeneklerinin yüzde 42.43’ü demir yolu yatırımlarına harcanacak.

Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolu İşletmesi (TCDD)

Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolu İşletmesi’ne (TCDD) 8 milyar 452 milyon lira, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nca gerçekleştirilecek diğer demir yolu projelerine 1.6 milyar lira, TCDD Taşımacılık AŞ’ye 600 milyon lira olmak üzere toplam 10.7 milyar liralık yatırım öngörülüyor. TCDD’ye ayrılan yatırım bütçesinin önemli bir bölümü yüksek hızlı ve hızlı tren projelerine gidiyor. Bu projelere yaklaşık 4.9 milyar liralık yatırım yapılıyor. Bir başka ifadeyle TCDD’nin yatırım ödeneğinin yüzde 45.8’i yüksek hızlı ve hızlı tren projelerine harcanacak.
Söz konusu projeler içinde en fazla ödenek, geçen yıl olduğu gibi Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattı için ayrıldı. Bu YHT hattında, 2 milyar 550 milyon lira yatırım yapılması öngörülüyor. Adana-Osmaniye-Gaziantep Yüksek Standartlı Demiryolu’na ayrılan ödenek 650 milyon lira olurken Ankara- İstanbul Hızlı Tren için yaklaşık 629 milyon lira, Topkale-Bahçe, Nurdağı-Başpınar-Gaziantep-Mustafayavuz Demiryolu (Gaziray dahil) için 500 milyon lira yatırım öngörüldü. Demir yolu ulaştırmasının çeşitli illerdeki projeler için 17 hızlı tren seti, kontrollük, müşavirlik ve 1 simülatör için 1 milyar 358 milyon lira ödenek ayrıldı.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu

Bakan Karaismailoğlu: ‘Halkalı-Kapıkule demiryolu hattı 2023’te hazır’
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Halkalı-Kapıkule demiryolu hattının 2023 yılında hizmete gireceğini açıkladı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, AB hibe programıyla gerçekleştirilen Halkalı-Kapıkule demiryolu hattında incelemelerde bulundu. Asya ile Avrupa arasındaki yük hareketliliğinde ve taşımacılıkta Türkiye’nin önemli bir köprü olduğunu kaydeden Bakan Karaismailoğlu,demir İpekyolu’nu canlandırmak adına Marmaray’ı, Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattını devreye soktuklarını anlattı. Projeyle birlikte AB ülkelerini Türkiye’ye taşımacılık anlamında komşu yapacaklarını belirten Bakan Karaismailoğlu, “Bununla yetinmeyip bu yük taşımacılığını Asya’ya kadar götürebileceğimiz gibi denizaşırı ülkelere gönderebilir hale geleceğiz” ifadelerini kullandı.Türkiye ve Avrupa Birliği arasındaki ilişkileri geliştirmenin tarihsel yükümlülük olduğunu ifade eden Bakan Karaismailoğlu, söz konusu demiryolu hattının AB ile ilişkileri daha da güçlendireceğini aktardı.Halkalı-Kapıkule demiryolu hattının hizmete girmesi ile Trans-Avrupa Ulaştırma Ağları’na yüksek kalitede bağlanmanın son aşamasının tamamlanacağını ve proje içerisinde 53 altgeçit, 59 üst geçit, 16 demiryolu köprüsü, iki adet tünel ve 194 adet menfez ile 3 adet viyadük yapılacağını anlatan Bakan Karaismailoğlu, “Türkiye olarak ulaştırma ağlarının Avrupa’ya entegrasyonunun yüksek standartlarda sağlanması, her daim önceliklerimiz arasında yer almıştır. Ülkemizin Avrupa’yı Asya ve Uzak Doğu’ya bağlayan konumu nedeniyle, büyüyen Asya ekonomileri için Avrupa ve Afrika arasındaki ticaret güzergahlarının odak noktasında bulunması, bu hattın yapımını çok daha önemli hale getirmektedir. Geçtiğimiz Eylül ayında temelini attığımız projede şimdiden yüzde 10 gibi önemli bir ilerleme sağladık. Söz verdiğimiz gibi 2023 yılı yaz ayında bu önemli projeyi hizmete vermiş olacağız” diye konuştu. Bakan Karaismailoğlu, hattın Çin, Asya, Avrupa ve Orta Doğu’yu birbirine bağlayarak Bir Kuşak Bir Yol Projesi’ne de katkı sunacağının altını çizdi.

Proje tarım alanı kazandırıyor
Söz konusu projenin hizmete girmesiyle Avrupa ve Türkiye arasındaki ticari hareketliliğin daha da artacağını bildiren Bakan Karaismailoğlu, projenin yapım aşamasında da inşaat çalışmaları esnasında ihtiyaç duyulan iş gücünün bölge illerden temin edildiğini aktardı. Edirne, Babaeski, Lüleburgaz, Büyükkarıştıran ve Çerkezköy’e istasyonların yapılacağını anlatan Bakan Karaismailoğlu, söz konusu hattın demiryolu taşımacılığına olduğu kadar bölgedeki şehirlerde üretimin artmasına da vesile olacağını vurgulayarak, “Türkiye’yi hızlı tren ile Avrupa’ya bağlayacak bu projenin hem ticari anlamda hem sosyo-ekonomik anlamda faydalarının yanı sıra yapım aşamasında ekolojik anlamda da ülkemize önemli yararlar sağlıyor. Bu projenin inşaat alanından çıkan toprakları Tarım İl Müdürlüklerimiz eliyle bölgedeki meralara yayıyoruz. Ve bu meraları ekilebilir alan haline getirmeye yardımcı oluyoruz. Bu anlamda da ülkemize tarım alanı kazandırıyoruz” dedi.

2020 yılı Demiryolu Politikaları
• Yüksek Hızlı Tren ve Hızlı Tren ağının yaygınlaştırılması
• Hatların tamamının elektrikli ve sinyalli hale getirilmesi
• Yerli ve Milli demiryolu sanayisinin geliştirilmesine hız verilmesi
• Lojistik merkezlerin yaygınlaştırılması
• Sanayinin ihtiyaç duyduğu lojistik altyapısının güçlendirilmesi amacıyla yük merkezlerinin demiryolu bağlantısının sağlanması
• Sektörün serbestleştirilmesi uygulamalarının yaygınlaştırılması

Ankara-Sivas Hızlı Tren Hattı
Küçük Asya ile İpek yolu güzergâhındaki Asya ülkelerini birleştiren demiryolu koridorunun önemli akslarından biri olan Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Demiryolu yapımına başlandı. Sözkonusu projenin alt ve üstyapı çalışmaları devam etmektedir. Mevcut Ankara-Sivas demiryolu 603 km olup, seyahat süresi 12 saattir. İki şehir arasındaki seyahat süresini kısaltacak projeyle maksimum 250 km/saat işletme hızına uygun, çift hatlı, elektrikli, sinyalli yeni yüksek hızlı demiryolu yapımı hedeflendi. Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Demiryolu Sivas-Erzincan, Erzincan-Erzurum- Kars hızlı tren hatlarıyla bütünleşerek, Bakü-Tiflis-Kars demir ipek yoluna entegre edilecektir. Proje tamamlandığında Ankara-Sivas arası mesafe 405 km’ye ve seyahat süresi 12 saatten 2 saate düşecektir.

Ankara-İzmir Hızlı Tren Hattı
Sanayisi, turizm potansiyeli ve limanıyla ülkemizin 3. büyük şehri olan İzmir’i ve güzergâhındaki Manisa, Uşak ve Afyonkarahisar’ı Ankara’ya kapı komşusu yapmak için Ankara(Polatlı)-İzmir arasında Yüksek Hızlı Demiryolu inşa ediliyor. Ankara-İzmir YHT projesinin tüm kesimlerde çalışmalar devam ediyor. Proje tamamlandığında İzmir-Ankara arası mesafe 624 kilometre olup seyahat süresi 14 saatten 3 saat 30 dakikaya düşecektir.

Antalya-Eskişehir Hızlı Tren Hattı
Ülkemizin turizm başkenti ve tarım yönünden de en önemli kentlerimizden olan Antalya’yı İstanbul’a bağlamak için Antalya-Burdur/Isparta-Afyonkarahisar-Kütahya (Alayunt)-Eskişehir hızlı tren projesi geliştirilmiştir. 423 km güzergâh uzunluğuna sahip proje Eski-şehir-Afyonkarahisar, Afyonkarahisar-Burdur, Burdur-Antalya kesimlerinden oluşmaktadır. Tüm kesimlerde proje çalışmaları devam etmektedir. Eskişehir’in Antalya’ya hızlı demiryolu hattı ile bağlayacak proje ile Eskişehir Kütahya ve Afyonkarahisar üzerinden Antalya’ya hızlı demiryolu hattı ile bağlanacak. Eskişehir bugün tüm komşu illere bölünmüş yollarla bağlı. Şehrin 92 kilometre bitümlü sıcak karışım kaplı yolu vardı. 328 kilometreye yükseltildi. Bu yılın başına kadar Ankara- Eskişehir YHT hattını 18 milyon, Ankara-İstanbul YHT hattında ise 15 milyon yolcu taşındı. Proje çalışmaları 2020 yılı sonunda tamamlanacak. Proje çalışmalarının tamamlanmasının ardından bütçe imkanları dahilinde yapım olarak yatırım programına alınacak.

Antalya-Kayseri Hızlı Tren Hattı
Ülkemizin turizm merkezleri olan Antalya, Konya ve Kapadokya bölgesini Kayseri’ye ve dolayısıyla hızlı demiryolu ağına bağlayacak proje; Kayseri-Aksaray, Aksaray-Konya, Konya-Seydişehir, Seydişehir-Antalya kesimlerinden oluşmakta olup tüm kesimlerde proje çalışmaları devam etmektedir. 530 km uzunluğa sahip Antalya- Konya-Aksaray-Nevşehir-Kayseri hızlı tren projesiyle hem yük hem de yolcu taşımacılığı yapılacak şekilde 200 km/sa hıza uygun çift hatlı, elektrikli ve sinyalli olarak planlanmıştır.

Samsun-Çorum-Kırıkkale Hızlı Tren Hattı
Samsun İlini, İç Anadolu ve Akdeniz Bölgesine bağlayacak ve ülkemizin en önemli kuzey-güney aksı olacak proje ile sözkonusu demiryolu koridoru yüksek standartlı hale dönüştürülecektir. Ayrıca, Kırıkkale (Delice)– Kırşehir–Aksaray-Niğde (Ulukışla) Demiryolu projesinin tamamlanması ile Samsun-Mersin limanları arası demiryolu bağlantısı sağlanarak kuzeyden güneye kısa sürede ulaşılması hedeflenmektedir. Delice-Çorum, Çorum-Merzifon ve Merzifon-Samsun olmak üzere 3 kesimde projelendirme çalışmaları devam etmektedir.

Kırıkkale (Delice)-Kırşehir-Aksaray-Niğde (Ulukışla) Hızlı Tren Hattı
İç Anadolu bölgesini Akdeniz Bölgesine bağlayacak ve ülkemizin en önemli kuzey-güney aksı olacak yaklaşık 321 km güzergah uzunluğuna sahip Kırıkkale (Delice)-Kırşehir-Aksaray-Niğde (Ulukışla) hızlı tren projesi 200 km/ sa hıza uygun çift hatlı,elektrikli ve sinyalli olarak planlanmıştır. Bu hatta hem yük hem de yolcu taşımacılığı yapılacaktır. Kırıkkale (Delice)-Kırşehir ve Kırşehir-Aksaray kesimlerinde proje hazırlama çalışmaları devam etmektedir. Aksaray-Ulukışla kesiminde proje çalışmaları tamamlanarak yapım olarak Yatırım Programına alınmıştır.

Gebze-Sabiha Gökçen Havalimanı – Yavuz Sultan Selim Köprüsü – 3.Havalimanı – Halkalı Hızlı Tren Hattı
Gebze-Sabiha Gökçen-Yavuz Sultan Selim- 3. Havalimanı (87,4 km) kesiminde yapım ihale çalışmaları devam etmektedir. İstanbul Yeni Havalimanı – Halkalı (31 km) kesiminde ise proje çalışmaları tamamlanma aşamasına gelmiştir.

Erzincan-Erzurum-Kars Hızlı Tren Hattı
415 km uzunluğundaki yeni çift hatlı, sinyalli ve elektrikli 200 km/sa hıza uygun Erzincan-Erzurum-Kars projesinde proje hazırlama çalışmaları devam etmektedir. 2020 yılında kesin proje çalışmalarının bitimini müteakip yatırım programına alınması planlanmaktadır. Erzincan-Erzurum-Kars Hızlı Tren Hattı’nın tamamlanması ile Edirne’den Kars’a uzanan doğu-batı koridorumuz tamamlanacak. Böylece; Erzincan, Erzurum ve Kars, Londra’dan Pekin’e ulaşan ipek demiryolunun önemli bir parçası haline gelecektir.

Lojistik merkezler
Özellikle ihracatta büyük imkan sağlaması beklenen lojistik merkezlerle Türkiye bölgesinde önemli bir lojistik üs haline geldi. Üretim merkezlerinin, organize sanayi bölgelerinin demiryollarıyla limanlara bağlanması ve kombine taşımacılığın geliştirilmesine öncelik verilmiştir.

Ülkemizin öncelikli lojistik değer ihtiva eden OSB, fabrika ve limanlarına lojistik merkezler planlayıp ve bunların bir kısmını da kurmak suretiyle; ulusal, bölgesel ve küresel taşımacılık açısından yeni bir taşımacılık konsepti geliştirilmiştir.

65.Hükümet Programı ve 10. Kalkınma Planında da yer alan “Taşımacılıktan Lojistiğe Dönüşüm Programı” hayata geçirilmesi için çalışmalar devam etmektedir. Programla ülkemizde lojistik sektörünün büyüme potansiyeline katkısının arttırılması ve ülkemizin Lojistik Performans Endeksinde ilk 15 ülke arasına girmesi amaçlanmaktadır. Avrupa ile kesintisiz ve uyumlu demiryolu ulaşımının sağlanmasına yönelik teknik ve idari karşılıklı işletilebilirlik düzenlemelerine uyum sağlanacaktır. Limanların demiryolu ve karayolu bağlantıları tamamlanacaktır. Yapımı devam eden 2, işletmeye açılan ve tamamlanan 11, yapım ihalesi aşamasında 6 ve etüt ve planlanma aşamasında 6 adet lojistik merkez vardır. Organize sanayi bölgelerinin tüm demiryolu ağına ve limanlara bağlantısının sağlanması ile kombine taşımacılığın geliştirilmesi hedefine ülkemiz daha fazla yaklaşmıştır.

2023-2035 yılları arasında;
• 6.000 km ilave hızlı demiryolu yaparak demiryolu ağımızın 31.000 km’ye çıkartılması,
• Demiryolu ağının diğer ulaştırma sistemleri ile entegrasyonunu sağlayacak şekilde akıllı ulaşım altyapıları ve sistemlerinin geliştirilmesi,
• Boğazlar ve Körfez Geçişlerinde demiryolu hat ve bağlantılarının tamamlanarak AsyaAvrupa-Afrika kıtaları arasında önemli bir demiryolu koridoru haline gelinmesi,
• Demiryolu yük taşımacılığında %20 ‘ye, yolcu taşımacılığında ise %15’e ulaşılması, hedeflenmektedir.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.