İnşaat Tedarik Dergisi

İnşaat – Yatırım – Proje – Ulaştırma – Mimarlık – Enerji – Maden

“Her Yere Metro” 2020 Yılı Metro Projeleri

Geçtiğimiz 10 yılda yavaş ilerleyen ya da sürekli ötelenen metro projeleri 2020 yılında hızlanmaya başladı. Kimi şehirlerde belediyeler kimilerinde Bakanlık kanalıyla yapılan projeler 2020 yılında artmaya başladı. Hem etüt hem yapım işlerindeki artış inşaat sektörüne can suyu oldu.

Belediyeler tarafından yapılan projeler için yurtdışı kaynaklar bulundu. Bakanlık tara fından yürütülen projelerde bir bir başladı. İstanbul metrosunun ardından gözler yurdundört bir yanında devam eden metro projelerine çevrildi. Mersin Belediyesi metro için kredi ararken Bursa ve Kocaeli’de metro yapımını bakanlık üstlendi. 2004 yılında gündeme gelen 2015 yılında lansmanı yapılan Konya metrosu için de ilk kazma vuruldu. Kocaeli Belediyesi tarafından yapılan metro projesini ise Bakanlık devraldı. İstanbul’daki metro inşaatları iki yıl önce ödenek yetersizliği dolayısıyla durdurulmuştu. İBB, yurt dışından kredi bularak duran çalışmaları yeniden başlattı.

Kocaeli’nde yer alan Gebze-Darıca OSB Metrosu’nun temeli 20 Ekim 2018’de atılmıştı. 5 milyar liralık maliyetiyle projeyi Kocaeli Büyükşehir Belediyesi tek başına üstlendi. Ancak aradan geçen 1 yılda projede beklenen ilerleme sağlanamadı. 18 Ekim 2019’da Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile Kocaeli Büyükşehir Belediyesi arasında protokol imzalandı.

Bursa: Ulaştırma Bakanlığı Yapacak
Bursaray Emek Hattı’nın Şehir Hastanesi’ne kadar ulaşmasını sağlayacak projesi, Ulaştırma Bakanlığı tarafından yapılacak. Şehir hastanesine ulaşım için Emek metro hattı yaklaşık 5,5 kilometre kadar uzatılacak. Hattın yapımının 1,5- 2 yıl sürmesi bekleniyor. Fizibilite çalışmalarının devam ettiği net bir maliyet rakamının henüz çıkmadığı öğrenildi.

Mersin: Kredi arıyor
Mersin için önemli bir yatırım projesi olan Metro Projesinde 2020 yılında kazma vurulması planlanıyor. Metro hattının 28.6 kilometre uzunlukta olacağı, bunun 7 buçuk kilometresinin zemin üstü metro, 13.4 kilometresinin yeraltı raylı sistemi ve 7.7 kilometresinin de tramvay şeklinde planlanacağı öğrenildi. Mersin Büyükşehir Belediyesi ayrıca Üniversite Hastanesine ve Üniversite güzergahında bir tramvay
hattı daha planlıyor.

Konya: 2015 Yılında Lansmanı Yapıldı 2020 Yılında Başladı
2015 yılında dönemin Başbakanı Ahmet Davutoğlu metro projesinin tanıtımını yapmıştı. Metro projesinin ihalesini geçtiğimiz Eylül ayında yapıldı. İhaleyi 1 milyar 196 milyon bin 923 euro, 29 cent’lik teklifle China CMC-Taşyapı İnşaat ortaklığı kazandı.

İstanbul’un Metrosu
Bugün 233,05 km metro hattına sahip İstanbul’da, nüfusun sadece yüzde 2’si metroya direkt erişebilirken, yapılacak yatırımlarla nüfusun yarısı yürüyerek bir metro durağına ulaşabilecek. İstanbul’a Marmaray’ın kuzeyinde iki yakadaki raylı sistemleri birbirine bağlayan yeni bir ‘boğaz geçişi’ planlanıyor. Önümüzdeki 5 yıl içerisinde metro hattının iki katına çıkarılması planlanıyor. İstanbul’da şu anda 221,70 kilometre uzunluğa sahip raylı sistem hattının inşaatı devam ediyor. Bunun 80,80 kilometresi Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yapılıyorken; geri kalan 140,90 kilometre hat da İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından inşa ediliyor.

Devam eden metro projeleri
2020 Kabataş-Beşiktaş-Mecidiyeköy-Mahmutbey Metro Hattı (1.Kısım Mecidiyeköy – Mahmutbey Arası) 18 km 25,5 dk
2020 Dudullu – Bostancı Metro Hattı 14,30 km 15 dk
2021 Sabiha Gökçen Havalimanı – Tavşantepe Metro Hattı 7.40 km 11,5 dk
2021 Kabataş – Beşiktaş – Mecidiyeköy – Mahmutbey Metro Hattı (2.Kısım Kabataş-Mecidiyeköy Arası) 6,50 km 8,5 dk
2021 Ataköy-Basın Ekspres-İkitelli Metro Hattı 13km 19,5dk
2021 Gayrettepe – Kemerburgaz – İstanbul Havalimanı Metro Hattı 37,50 km 26 dk
2021 Başakşehir-Kayaşehir Metro Hattı 6,20km 10dk
2022 Mahmutbey-Bahçeşehir-Esenyurt Metro Hattı 18,50km 28dk
2022 Bakırköy İDO-Bağcılar Kirazlı Metro Hattı 8,90km 13,5dk
2022 Bağcılar Kirazlı – Küçükçekmece Halkalı Metro Hattı 9,70 km 15 dk
2022 Çekmeköy – Sancaktepe – Sultanbeyli Metro Hattı 10,90 km 16,5 dk
2022 Hastane – Sarıgazi – Çekmeköy Taşdelen – Yenidoğan Metro Hattı 6,90 km 10,5 dk
2022 Tavşantepe – Tuzla Metro Hattı 7,90 km 12 dk
2022 Pendik Merkez-Kaynarca Metro Hattı 5,10km 6dk
2022 Göztepe-Ataşehir-Ümraniye Metro Hattı 13km 19,5dk
2022 Halkalı – Arnavutköy – İstanbul Havalimanı Metro Hattı 27 km 22,5 dk

Hedeflenen metro projeleri
2023 İncirli – Gayrettepe – Söğütlüçeşme Metro Hattı 31 km 42 dk
2023 Sefaköy – Avcılar – Esenyurt – Beylikdüzü – Büyükçekmece Metro Hattı 18 km 27 dk
2023 Yenikapı – İncirli – Sefaköy Metro Hattı 14,20 km 21 dk
2023 Sonrası Altunizade – Çamlıca Metro Hattı 3,60 km 5,5 dk
2023 Sonrası Vezneciler – Sultangazi – Fenertepe Metro Hattı 23,70 km-
2023 Sonrası Sultanbeyli – Kurtköy Metro Hattı 5,40km 8,5 dk
2023 Sonrası Kurtköy – Sabiha Gökçen Havalimanı Metro Hattı 6 km 8,5 dk
2023 Sonrası Sancaktepe Hastane – İMES – Yenişehir Metro Hattı 9 km-
2023 Sonrası İstinye – İTÜ – Ayazağa – Kağıthane Metro Hattı 12,70 km 16 dk
2023 Sonrası Hacıosman – Çayırbaşı Metro Hattı 2,70km 4dk
2023 Sonrası Tersane – Tuzla Merkez Metro Hattı 3,70km
2023 Sonrası Seyrantepe – Kağıthane – Alibeyköy Metro Hattı 6,70 km 16 dk
2023 Sonrası Bahçelievler – Bağcılar – Esenler – Sultangazi Metro Hattı 20,90 km 22,5 dk
2023 Sonrası Altunizade – Ataşehir – Sancaktepe – Sultanbeyli – Sabiha Gökçen Havalimanı Metro Hattı 27,30 km 42 dk
2023 Sonrası Sefaköy – Halkalı – Başakşehir Metro Hattı 15,50 km 30 dk
2023 Sonrası Beyoğlu – Şişli Havaray Hattı 7,40km 12dk
2023 Sonrası Zeytinburnu – Kadıköy Metro Hattı 40,30 km 61 dk
2023 Sonrası Sabiha Gökçen Havalimanı – Tuzla (O.S.B) Raylı Sistem Hattı 12,20 km 10,5 dk
2023 Sonrası Şişhane – Kabataş Raylı Sistem Hattı 1,70 km 2,5 dk
2023 Sonrası Avcılar – Beylikdüzü – Esenyurt Metro Hattı 32 km 48 dk
2023 Sonrası Büyükçekmece (Tüyap) – Silivri Metro Hattı 36,05 km 49 dk
2023 Sonrası Beşiktaş – Sarıyer Raylı Sistem Hattı 22,40 km 22 dk
2023 Sonrası Üsküdar – Beykoz Raylı Sistem Hattı 20 km 22,5 dk
2023 Sonrası Kartaltepe-Esenler Rezerv Metro Hattı 3,70km
2023 Sonrası Kayaşehir – Fenertepe Metro Hattı 4 km
2023 Sonrası Halkalı – Bahçeşehir – Çatalca Raylı Sistem Hattı 33 km 33 dk
2023 Sonrası Arnavutköy – Rezerv Yapı Alanı Raylı Sistem Hattı 32,90 km
2023 Sonrası Firüzköy-Hadımköy Raylı Sistem Hattı 20,40km
2023 Sonrası Şişhane-Seyrantepe Raylı Sistem Hattı 12,20km

Devam Eden Raylı sistem İnşaatları
Dudullu – Bostancı Metro Hattı
14,30 km uzunluğundaki Dudullu – Bostancı Metro Hattı; Kadıköy, Maltepe, Ataşehir ve Ümraniye ilçelerini birbirine bağlamaktadır. Metro hattında son teknoloji ürünü sürücüsüz trenler ile hizmet verilecek. Metro araçlarında sürücü kabini olmayacağı için yolcular en önde tünelleri izleyerek seyahat edebilecekler. Vagonların içi ve dışı yönetim merkezinden kameralarla gözetlenecek. Metronun sürücüsüz hizmet vereceği hatta, vatandaşların güvenliği için de “peron kapı” sistemi kullanılacak.
İstasyonlar
Dudullu – Bostancı Metro Hattı, 13 istasyondan oluşmaktadır:
• Bostancı İDO • Emin Alipaşa • Ayşe Kadın • Kozyatağı • Küçükbakkalköy • İçerenköy • Kayışdağı •Mevlana • İMES • Modoko / Keyap

Kabataş – Beşiktaş – Mecidiyeköy – Mahmutbey Metro Hattı
24,50 km uzunluğundaki Kabataş – Beşiktaş – Mecidiyeköy – Mahmutbey Metro Hattı; Beyoğlu, Beşiktaş, Şişli, Kağıthane, Eyüpsultan, Gaziosmanpaşa, Esenler ve Bağcılar ilçelerini birbirine bağlamaktadır.
İstasyonlar
Kabataş – Beşiktaş – Mecidiyeköy – Mahmutbey Metro Hattı, 19 istasyondan oluşmaktadır:
• Kabataş • Beşiktaş • Yıldız • Fulya • Mecidiyeköy • Çağlayan • Kağıthane • Nurtepe • Alibeyköy • Çırçır Mahallesi

Sabiha Gökçen Havalimanı – Tavşantepe Metro Hattı
7,40 km uzunluğundaki Sabiha Gökçen Havalimanı – Tavşantepe Metro Hattı, Pendik ilçesinde hizmet verecek.
İstasyonlar
Sabiha Gökçen Havalimanı – Tavşantepe Metro Hattı, 5 istasyondan oluşmaktadır:
• Sabiha Gökçen Havalimanı • Sanayi • Yayalar • Hastane • Tavşantepe

Çekmeköy – Sancaktepe – Sultanbeyli Metro Hattı
10,90 km uzunluğundaki Çekmeköy – Sancaktepe – Sultanbeyli Metro Hattı; Çekmeköy, Sancaktepe ve Sultanbeyli ilçelerini birbirine bağlamaktadır. Metro hattında son teknoloji ürünü sürücüsüz trenler ile hizmet verilecek. Vagonların içi ve dışı yönetim merkezinden kameralarla gözetlenecek. Vatandaşların güvenliği için de “peron kapı” sistemi kullanılacak.
İstasyonlar
Çekmeköy – Sancaktepe – Sultanbeyli Metro Hattı, 9 istasyondan oluşmaktadır:
• Çekmeköy • Meclis Mahallesi • Sarıgazi • Samandıra • Abdurrahmangazi • Sancaktepe • Veysel Karani • Hasanpaşa • Sultanbeyli Merkez

Başakşehir – Kayaşehir Metro Hattı
6,20 km uzunluğundaki Başakşehir – Kayaşehir Metro Hattı, Kirazlı – Başakşehir – Olimpiyatköy Metro Hattı’nın devamı niteliğindedir. Metro hattı ile bölgede önemli bir sağlık merkezi olacak İstanbul İkitelli Entegre Sağlık Kampüsü Projesi’ne ulaşım sağlanacak. Vagonların içi ve dışı yönetim merkezinden kameralarla gözetlenecek. Vatandaşların güvenliği için de “peron kapı” sistemi kullanılacak. Yolcularla makinist arasında aktif iletişim sağlanacak. Metro hattı ile bölgede önemli bir sağlık merkezi olacak İstanbul İkitelli Entegre Sağlık Kampüsü Projesi’ne ulaşım sağlanacak. Vagonların içi ve dışı yönetim merkezinden kameralarla gözetlenecek. Vatandaşların güvenliği için de “peron kapı” sistemi kullanılacak. Yolcularla makinist arasında aktif iletişim sağlanacak.
İstasyonlar
Başakşehir – Kayaşehir Metro Hattı, 5 istasyondan oluşmaktadır:
• Metrokent • Onurkent • Şehir Hastanesi • Kayaşehir 15. Bölge • Kayaşehir Merkez

Ataköy – Basın Ekspres – İkitelli Metro Hattı
13 km uzunluğundaki Ataköy – Basın Ekspres – İkitelli Metro Hattı; Bakırköy, Bahçelievler, Bağcılar, Küçükçekmece ve Başakşehir ilçelerini birbirine bağlamaktadır.
İstasyonlar
Ataköy – Basın Ekspres – İkitelli Metro Hattı, 12 istasyondan oluşmaktadır:
• Ataköy • Yenibosna • Çobançeşme / Kuyumcukent • İhlas Yuva • Doğu Sanayi • Mimar Sinan • 15 Temmuz • Halkalı Caddesi • Mehmet Akif • Bahariye

Tavşantepe – Tuzla Metro Hattı
13 km uzunluğundaki Tavşantepe – Tuzla Metro Hattı; Pendik ve Tuzla ilçelerini birbirine bağlamaktadır. Kadıköy – Kartal – Tavşantepe Metro Hattı’nın devamı niteliğinde olacak. Metro hattında son teknoloji ürünü sürücüsüz trenler ile hizmet verilecek. Vagonların içi ve dışı yönetim
merkezinden kameralarla gözetlenecek. Vatandaşların güvenliği için de “peron kapı” sistemi kullanılacak.
İstasyonlar
Tavşantepe – Tuzla Metro Hattı, 7 istasyondan oluşmaktadır:
• Tavşantepe • Kaynarca • Çamçeşme • Kavakpınar • Esenyalı • Tuzla İçmeler

Pendik Merkez – Kaynarca Metro Hattı
5,10 km uzunluğundaki Pendik Merkez – Kaynarca Metro Hattı; Sabiha Gökçen Havalimanı – Tavşantepe Metro Hattı’na Hastane İstasyonu’nda bağlanacak ve hattın devamı niteliğinde olacak. Metro hattında son teknoloji ürünü sürücüsüz trenler ile hizmet verilecek. Vagonların içi ve dışı yönetim merkezinden kameralarla gözetlenecek. Vatandaşların güvenliği için de “peron kapı” sistemi
kullanılacak.
İstasyonlar
Pendik Merkez – Kaynarca Metro Hattı, 2 istasyondan oluşmaktadır:
• Pendik Merkez • Kaynarca

Bağcılar Kirazlı – Küçükçekmece Halkalı Metro Hattı
9,70 km uzunluğundaki Bağcılar Kirazlı – Küçükçekmece Halkalı Metro Hattı; Bağcılar, Küçükçekmece ve Başakşehir ilçelerini birbirine bağlamaktadır.
İstasyonlar
Bağcılar Kirazlı – Küçükçekmece Halkalı Metro Hattı, 9 istasyondan oluşmaktadır:
• Kirazlı • Barbaros • Malazgirt • Mimar Sinan • Fatih • Halkalı / Üniversite • Mehmet Akif Ersoy • Yenidoğan • Bezirganbahçe • Halkalı

Göztepe – Ataşehir – Ümraniye Metro Hattı
13 km uzunluğundaki Göztepe – Ataşehir – Ümraniye Metro Hattı; Kadıköy, Ataşehir ve Ümraniye ilçelerini birbirine bağlamaktadır. Metro hattında son teknoloji ürünü sürücüsüz trenler ile hizmet verilecek. Vagonların içi ve dışı yönetim merkezinden kameralarla gözetlenecek. Vatandaşların güvenliği için de “peron kapı” sistemi kullanılacak.
İstasyonlar
Göztepe – Ataşehir – Ümraniye Metro Hattı, 11 istasyondan oluşmaktadır:
• Göztepe 60. Yıl Parkı • Göztepe • Sahrayıcedit • Yenisahra • Ataşehir • Finans Merkezi • Soyak Yenişehir • Atakent • Çarşı • Hastane • Kazım Karabekir

Mahmutbey – Bahçeşehir – Esenyurt Metro Hattı
18,50 km uzunluğundaki Mahmutbey – Bahçeşehir – Esenyurt Metro Hattı; Bağcılar, Küçükçekmece, Başakşehir, Avcılar ve Esenyurt ilçelerini birbirine bağlamaktadır.
İstasyonlar
Mahmutbey – Bahçeşehir – Esenyurt Metro Hattı, 12 istasyondan oluşmaktadır:
• Mahmutbey • Bölge Parkı • Mehmet Akif • Toplu Konut • Tema Park • Hastane • Tahtakale • Ispartakule • Bahçeşehir • Esenkent • Ardıçlı • Esenyurt Meydan

Bakırköy İDO – Bağcılar Kirazlı Metro Hattı
8,90 km uzunluğundaki Bakırköy İdo – Bağcılar Kirazlı Metro Hattı; Bakırköy, Bahçelievler, Güngören ve Bağcılar ilçelerini birbirine bağlamaktadır.
İstasyonlar
Bakırköy İdo – Bağcılar Kirazlı Metro Hattı, 8 istasyondan oluşmaktadır:
• Bakırköy İDO • Özgürlük Meydanı • İncirli • Haznedar • İlkyuva • Yıldıztepe • Molla Gürani • Kirazlı

Gayrettepe – Kemerburgaz – İstanbul Havalimanı Metro Hattı
37,50 km uzunluğundaki Gayrettepe – Kemerburgaz – İstanbul Havalimanı Metro Hattı; Beşiktaş, Şişli, Kağıthane, Eyüpsultan ve Arnavutköy ilçelerini birbirine bağlamaktadır.
İstasyonlar
Gayrettepe – Kemerburgaz – İstanbul Havalimanı Metro Hattı, 9 istasyondan oluşmaktadır:
• Gayrettepe • Kağıthane • Hasdal • Kemerburgaz • Göktürk • İhsaniye • İstanbul Havalimanı 1 • İstanbul Havalimanı 2 • İstanbul Havalimanı 3

Halkalı – Arnavutköy – İstanbul Havalimanı Metro Hattı
27 km uzunluğundaki Halkalı – Arnavutköy – İstanbul Havalimanı Metro Hattı; Küçükçekmece, Başakşehir ve Arnavutköy ilçelerini birbirine bağlamaktadır.
İstasyonlar
Halkalı – Arnavutköy – İstanbul Havalimanı Metro Hattı, 6 istasyondan oluşmaktadır:
• Halkalı • Tema Park • Olimpiyatköy • Kayaşehir Merkez • Arnavutköy Merkez • İstanbul Havalimanı

Hastane – Sarıgazi – Taşdelen Çekmeköy – Yenidoğan Metro Hattı
6,90 km uzunluğundaki Hastane – Sarıgazi – Çekmeköy Taşdelen – Yenidoğan Metro Hattı; Çekmeköy ve Sancaktepe ilçelerini birbirine bağlamaktadır. Metro hattında son teknoloji ürünü sürücüsüz trenler ile hizmet verilecek. Vagonların içi ve dışı yönetim merkezinden kameralarla gözetlenecek. atandaşların güvenliği için de “peron kapı” sistemi kullanılacak.
İstasyonlar
Hastane – Sarıgazi – Çekmeköy Taşdelen – Yenidoğan Metro Hattı, 6 istasyondan oluşmaktadır:
• Hastane • Sarıgazi • Aydınlar • Güngören • Taşdelen • Yenidoğan

Ankara’ya Yeni Metro Müjdesi
Büyükşehir, Dikimevi-Natoyolu metro hattı için kolları sıvadı. Ankara Büyükşehir Belediyesi, Başkent’in doğu kısmında yer alan Mamak ilçesini, Ankara Şehirlerarası Terminal İşletmesi (AŞTİ) ile Dikimevi arasında çalışan ANKARAY hattına bağlayacak. Dikimevi-Natoyolu Hafif Raylı Sistem (HRS) hattı projesinin “Uygulamaya Esas Kesin Proje Hizmetleri İhalesi” sonuçlandı. İhaleyi kazanan RPA S.R.L firması ile 4.560.200,00 TL üzerinden sözleşme imzalandı. Proojenin 8 ay içinde bitmesi öngörülürken, bu süreçte üretilen proje ve ihale dokümanları ile yapım işi ihalesi aşamasına geçilecek.

Başkentte Raylı Sistem Ulaşım Ağı Genişliyor
Ankara Şehirlerarası Terminal İşletmesi (AŞTİ) ile Dikimevi arasında çalışan ANKARAY hattına bağlanacak olan Dikimevi-Natoyolu hattı, 7,4 kilometre uzunluğunda olacak ve 8 ayrı istasyondan oluşacak. Yapım işi kapsamında, 1996 yılında işletmeye açılan ANKARAY (AŞTİ-Dikimevi) hattının revizyonu ve AŞTİ’den Söğütözü’ne 1 istasyon ve 0,788 km hattın da işletmeye alınması gerçekleşecek (Bu hattın işletmeye alınmasıyla M2 Çayyolu hattına bağlantı yapılması planlanıyor). Yapım işi bittiğinde Söğütözü-Natoyolu arası 16,8 kilometrelik hat ve 20 istasyon olarak işletmeye alınacak. Bu süreçte ise mevcut ANKARAY hattı işletmesine devam edecek.

İzmir’e Bir Metro Hattı Daha Geliyor
İzmir Büyükşehir Belediyesi Kentin En uzun metro hattı için kolları sıvadı. 28 km uzunluğundaki Adnan Menderes Havalimanı-Karabağlar-Halkapınar metro hattının proje hazırlıkları başladı. Buca metrosu ile birlikte İzmir’in kent içi ulaşımına soluk aldıracak proje için önümüzdeki ay “Uygulama Projeleri Danışmanlık Hizmeti Alım” ihalesine çıkılacak. Raylı sistem yatırımlarında liderliğini sürdüren İzmir’e yeni bir metro hattı daha geliyor. Kentte nüfus yoğunluğunun yüksek olduğu Karabağlar ilçesinin Eskizmir ve Bozyaka semtleri ile Gaziemir’de yaşayanlar bir ucu Halkapınar’a diğer ucu Adnan Menderes Havalimanı’na uzanan metro hattıyla rahat bir nefes alacak. Nüfusu 500 bine dayanan Karabağlar ilçesinin ana ulaşım aksı üzerinden geçmesi planlanan hat Adnan Menderes Havalimanı’ndan başlayıp Gaziemir, Eskiizmir, Eşrefpaşa, Çankaya, Basmane, Yenişehir, Halkapınar güzergahını izleyecek. 28 km uzunluğundaki hat yoğun konut alanlarının yanı sıra Sarnıç, ESBAŞ, Fuar İzmir, Kemeraltı ve Gıda Çarşısı gibi önemli iş merkezlerini de birbirine bağlayacak.

Mevcut hatlardan bağımsız olacak
İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin kent içi trafiği rahatlatmak için hazırladığı 2030 Ulaşım Ana Planı’nda “İzmir HRS 6. Aşama Eskiizmir Hattı” adıyla yer alan metro hattı mevcut hatlardan bağımsız olarak, teknolojinin son sistemleri kullanılarak tren setleri sürücüsüz olacak şekilde planlandı. Havalimanı-Halkapınar metro hattı bölgedeki sosyal hayatın etkilenmemesi için derin tünel teknolojisiyle inşa edilecek. 24 istasyona sahip proje güzergâhı mevcut metro hattının Stadyum İstasyonu’na entegre edilerek, bağımsız istasyonla başlayacak. Yeni metro hattı sırasıyla Fatih Caddesi, Gıda Çarşısı, Tepecik Hastanesi, Kemer, Basmane, Çankaya, Bayramyeri, Yağhaneler, Bozyaka, Eskiizmir, Seniha Mayda İlkokulu, Dostluk Bulvarı, Atatürk Anadolu TML, Aydın Altan Caddesi, Fuar İzmir, Esbaş, Gaziemir Kaymakamlık, Abdullah Arda Çolpan Meydanı, Gaziemir Devlet Hastanesi, Sarnıç, Sarnıç-Sanayi, Sarnıç-Menderes’den geçerek Adnan Menderes Havalimanı’nda son bulacak. Hattın “Uygulama Projeleri Danışmanlık Hizmet Alım” ihalesi önümüzdeki Temmuz ayında gerçekleştirilecek. Çalışmalar kapsamında hazırlanacak ulaşım etüdü ve fizibilite raporu ile bölge ihtiyaçları ve mevcut ulaşım aksları doğrultusunda alternatif güzergahlara da yer verilecek. İlgili bakanlıklar ve kurumlardan alınacak başvuru ve onay süreçlerinin tamamlanmasının ardından hattın yapım ihalesine çıkılacak.

2030’a kadar 465 km
İzmir Büyükşehir Belediyesi diğer yandan da mevcut metro ağını genişletmek için Narlıdere hattında çalışmalarını sürdürüyor, Buca Metrosu için de Ankara’dan onay bekliyor. İzmir Banliyö Sistemi İZBAN’ı kuzeyde Bergama’ya kadar 52 km daha uzatacak banliyö hattı, Çiğli’de oturan vatandaşların ulaşımını büyük ölçüde rahatlatacak 11 km’lik 14 istasyonlu tramvay hattı gibi önemli yatırımlar da Büyükşehir Belediyesi’nin kısa vadeli raylı sistem yatırımları arasında yer alıyor. İzmir’de raylı sistem ağının 2030 yılına kadar 465 km’lik bir şebekeye çıkması planlanıyor.

En uzun metro hattı olacak
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer, 28 km ile kentin en uzun metro hattının inşa edilmesi için çalış- malara başladıklarını belirterek, “Bir ucu havalimanına bir ucu Atatürk Stadı’na uzanan, Eskiizmir ve Bozyaka gibi çalışan kesimin yoğun olduğu kentin en büyük mahallelerine de uğrayan bu yeni metro büyük önem taşıyan ve öncelikli bir proje. Onay ve ihale süreçlerini hızlı bir şekilde çözerek işe koyulmak istiyoruz. İzmir’in raylı sistemler alanındaki liderliğini geliştirerek sürdürmesi konusunda kararlıyız” diye konuştu.

Narlıdere Metrosu’ndaki İkinci tünel üçüncü i̇stasyona ulaştı
İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin pandemi sürecine rağmen çalışmalarını kesintisiz sürdürdüğü Fahrettin Altay-Narlıdere metro hattının önemli bir aşaması daha tamamlandı. Gidiş geliş olmak üzere ikili devam eden çalışmalarda ikinci tünel Dokuz Eylül Üniversitesi Hastanesi İstasyonu’na ulaştı. İlk tünelde ise Ocak 2020’de bu istasyona ulaşılmıştı. İzmir Büyükşehir Belediyesi Haziran 2018’de temelini attığı Fahrettin–Altay–Narlıdere Kaymakamlık arasındaki 7,2 kilometrelik hattın yapımını sürdürüyor. Gidiş geliş olmak üzere ikili olarak devam eden çalışmalarda ikinci tüneli açan makine, Balçova ve Çağdaş istasyonlarından sonra Dokuz Eylül Üniversitesi Hastanesi istasyonuna ulaştı. Çalışmaların sürdüğü ilk tünelde ise Ocak 2020’de bu istasyona ulaşılmıştı. Gülermak Ağır Sanayi İnşaat Ve Taahhüt A.Ş.’nin gerçekleştirdiği hat Balçova, Çağdaş, Dokuz Eylül Üniversitesi Hastanesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Narlıdere, Şehitlik ve Kaymakamlık olmak üzere 7 istasyondan oluşuyor.

Tünelin 4 bin 70 metresi açıldı
Tünel açma makinesi ile ilk hat üzerinde Balçova İstasyonu’ndan itibaren yaklaşık 2 bin 750 metre ilerleme sağlanarak Narlıdere İstasyonu’na yaklaşıldı. İkinci hat üzerinde Çağdaş İstasyonu’ndan Dokuz Eylül Üniversitesi Hastanesi İstasyonu’na kadar olan 460 metrelik kısım da tamamlanarak bin 320 metrelik ilerleme sağlandı. Böylece 4 bin 70 metrelik tünel tamamlandı. İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer iki hafta önce tünelin Üçkuyular tarafında ilk kaynağı yaparak ray döşeme işlemini başlatmıştı. Hattın tamamlanmasıyla hafif raylı sistem ağındaki istasyon sayısı 24’e ulaşacak. Böylece Bornova EVKA-3’ten metroya binen bir yolcu Narlıdere’ye kadar aktarmasız gidebilecek. İzmir’de raylı sistemin uzunluğu 179’dan 186,5 kilometreye ulaşacak.

Kocaeli’deki 5 milyar liralık metro projesinde tünel açma çalışmaları sürüyor
Kocaeli metrosunun ilk etabını oluşturan ve 5 milyar liralık yatırım tutarıyla hayata geçirilmesi planlanan Gebze-Darıca Metro Hattı inşaatında tünel açma çalışmaları devam ediyor. Her gün iş için Kocaeli ile İstanbul arasında seyahat eden 1,3 milyon kişiyi trafik stresinden kurtaracak Gebze-Darıca Metro Hattı inşaatı hızla ilerliyor. Gebze-Darıca Metro Hattı Gebze Merkez İstasyonu inşaatında yerin 52 metre altına inen Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı Tahir Büyükakın, burada devam eden tünel açma çalışmalarını inceledi. Büyükakın, yaptığı açıklamada, burada muhteşem bir çalışma gerçekleştirildiğini belirterek, istasyondaki tünel üstü yapıların haziran sonu itibarıyla tamamlanacağını söyledi. Tünel açma çalışmalarının şehrin birçok yerinde devam ettiğini dile getiren Büyükakın, “Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın destekleriyle biz bu projeyi bu kadar hızlı bir şekilde yürütebilir hale geldik. Ulaştırma Bakanlığımızın projeyi yüklenmesiyle birlikte çok daha hızlı ilerleme imkanını yakaladık. Bu sayede metro projemizi bu dönem içerisinde bitirmiş olacağız.” diye konuştu.

“İki metropolü birbirine bağlayan devasa bir altyapı çalışması”
Metro hattının 15,4 kilometre uzunluğunda ve 11 istasyondan oluşacağını hatırlatan Büyükakın, “Şu anda 52 metreye kadar inildi. Tünel ve istasyon yapıları inşa ediliyor. Burada gururlandığımız ve mutlu olduğumuz son derece güzel bir görüntü var. Çok hızlı süren çalışmalarla üç tane daha istasyon yapısında kazı çalışmaları devam ediyor.” ifadelerini kullandı. Bu projenin iki metropolü birbirine bağlayan devasa bir altyapı çalışması olduğunu vurgulayan Büyükakın, şunları kaydetti: “Gebze’yle birlikte OSB’lerimiz de Marmaray’a entegre oluyor. Dolayısıyla İstanbul’daki bütün raylı sistem altyapısına da bağlanmış oluyoruz. İnşallah bir aksilik olmazsa planlanan iş programına göre Eylül 2023’te metro projemizin bitmesini planlanıyoruz. Daha önce Kocaeli Büyükşehir Belediyemizin İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile bir protokolü vardı. Onlar Sabiha Gökçen’e metroyu getireceklerdi. Biz de buradan Sabiha Gökçen’e bir hat oluşturacaktık. Ulaştırma Bakanlığımızın bu konudaki görüşmeleri devam ediyor çünkü o bir başka metro hattı çalışması. Ayrıca Cengiz Topel Havaalanı ile Körfez ilçemiz arasındaki Derince, İzmit ve Kartepe ilçelerimizi birbirine bağlayan metro hattı için de bir çalışmamız var.”

Gebze-Darıca Metro Hattı
Yüksek teknolojili, sürücüsüz, ekonomik, güvenli, esnek, geliştirebilir olarak tasarlanan Gebze OSB-Darıca Sahil Metro Hattı 15,6 kilometre uzunluğunda, 6,5 metre çapında iki tünelden oluşacak. Tamamı yerin altından geçen 12 istasyondan oluşan metro hattıyla Gebze OSB ile Darıca Sahil arası 19 dakikaya inecek. Metro hattı tamamlandığında iş için her gün İstanbul ile Kocaeli arasında seyahat eden 1 milyon 300 bin kişi trafik stresinden kurtulacak. Şehir içi ve şehirler arası trafik yoğunluğunun azalmasını sağlayacak metro hattı ile saatte 16 bin aracın trafikten çekilmesi öngörülüyor.

Bursa’ya İki Yeni Metro Hattı
Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş’ın Haziran ayında 7 büyük proje arasında açıkladığı ve ihalesinin en geç 31 Ağustos’a kadar yapılacağını duyurduğu T2 hattı ikmal ihalesinin ilk etabı 5 Ağustos’ta yapıldı. İhaleyi kazanan firma ile sözleşme imzalanıp, yer teslimi yapılmasının ardından T2 hattında inşaat tamamlama işlerine hemen başlanacak. Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin kenti demir ağlarla örme hedefleri doğrultusunda projelendirdiği ancak son genel seçimlerin ardından yaşanan döviz türbülansı ve müteahhit firmanın Bakanlığa yaptığı tasfiye talebi yüzünden inşaatın durduğu Kent Meydanı Terminal tramvay hattında çalışmalar yeniden başlıyor. Konuyu Haziran ayında yaptığı ve Bursa için 7 büyük projeyi kamuoyuna duyurduğu toplantıda gündeme getiren Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş, tarih vererek T2 hattı ikmal ihalesinin en geç 31 Ağustos’a kadar yapılacağını söylemişti.

İhale yapıldı sıra imalatta
Bursa Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanlığı, 11 istasyonu bulunan toplam 9 bin 445 metre uzunluğundaki Kent Meydanı – Terminal Tramvay Hattı İnşaatı Yapım İşinin, ‘tamamlama işleri’ ihalesini 05 Ağustos’ta gerçekleştirdi. İnşaat imalatlarının çoğu tamamlanan T2 Tramvay Hattının geriye kalan inşaat işlerinin tamamlanması için yapılan ihale sözleşme aşamasına gelirken, önümüzdeki günlerde yüklenici firma ile sözleşme imzalandıktan sonra çalışmalara hemen başlanacak.

Sözler bir bir tutuluyor
Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş, gerek Cumhurbaşkanlığı gerekse de Bakanlıklar düzeyinde yaptıkları görüşmelerin meyvelerini toplamaya başladıklarını hatırlatarak, Bursalılara verdikleri sözleri tutmanın mutluluğunu yaşadıklarını söyledi. Haziran ayında Bursa kamuoyuna verdiği sözleri hatırlatan Başkan Aktaş, “Millet Bahçesi yanında bulunan ve ekonomik ömrünü dolduran spor salonu ile yüzme havuzunun yıkımına 31 Temmuz’a kadar başlayacağımızı söylemiştik. Kurban Bayramı’ndan önce yıkıma başladık ve çalışmalarımız devam ediyor. Yakında oraya çok daha güzel bir spor salonu kazandıracağız hem de Millet Bahçesi alanını genişletmiş olacağız. Yine aynı toplantıda T2 hattının ikmal ihalesini 31 Ağustos’a kadar yapacağımızı açıklamıştık. Bu sözümüzü de tuttuk ve ihalemizi 5 Ağustos’ta yaptık. Şimdi süreç işliyor. İhaleyi alan firma ile sözleşme imzalanacak ve çalışmalara hemen başlanacak. Çok şey söyleyip, hiçbir şey yapmamaktansa, söylediklerimizi yapmak hedefiyle çalışmalarımıza devam ediyoruz. İnşallah kısa zamanda inşaatı bitirip, raylı sistemi Terminal ile buluşturmuş olacağız. Bursa’mıza şimdiden hayırlı olsun” diye konuştu.

Mersin Metro Projesi’nde ihale süreci başladı
Mersin Büyükşehir Belediye Başkanı Vahap Seçer, 2019 yılı yatırım programına alınan ve Cumhurbaşkanlığınca da onaylanan ‘Mersin Metro Projesi’nde ihale sürecine çıkıldığını hatırlatarak, “Projeye büyük rağbet var. Dünya ve Türkiye’den birçok finans kurumu ve inşaat firması bu proje ile ilgileniyor. 2020 yılı içerisinde ilk kazmayı vuracağız. 13.5 kilometre hat uzunluğuna sahip olan metronun 3.5 yılda tamamlanmasını öngörüyoruz” dedi. Seçer, bir otelde gerçekleştirilen ‘Mersin Raylı Sistem Bilgilendirme Toplantısı’nda yaptığı açıklamada, projenin, sadece Mersin’in değil bölgenin en önemli projeleri arasında yer aldığını vurguladı. Raylı sistemin dünyada eski bir ulaşım modeli olduğunu dile getiren Seçer, ilk metro sisteminin 1860 yılında Londra’da başladığını, Türkiye’de ise 1988 yılında İstanbul’da yapıldığını hatırlattı. Bölgede Gaziantep, Adana, Konya ve Eskişehir gibi illerde raylı sistemin mevcut olduğunu kaydeden Seçer, çok önemli bir potansiyeli olan Mersin için raylı sistemin gecikmiş bir proje olduğunu savundu.

Metro zorunluluk
Metro sisteminin her zaman güncelliğini koruyan, bulunduğu kente değer katan bir sistem olduğunu dile getiren Seçer, bunu sadece bir ulaşım projesi olarak düşünmemek gerektiğinin altını çizdi. Kentin nüfusunun her geçen gün arttığına işaret eden Seçer, “2015 yılında 1 milyon 710 bin olan nüfus, 2019’da 1 milyon 814 bine çıktı. 2013’ten sonra yüzde 20’lik istem dışı bir artış olmuş, yaklaşık 300 bin Suriyeli misafir var. Kent nüfusumuz bugün 1 milyona ulaşmış durumda. 250 bin civarında da göçmen ya da misafir dediğimiz bir insan popülasyonu yaşıyor. Bu nüfus artışı, yıllardır yapılan bu metro çalışmalarının gereksiz olmadığını ortaya çıkardı, aksine yapılan işi isabetli hale getiriyor. Bu nedenle son derece kendimizden emin olarak bu çalışmaları yapmaya devam edeceğiz. Önemli aşamalar kaydettik” diye konuştu.

“Metro, eski Mezitli Belediye binasının önünden başlayıp eski otogar alanına kadar gidecek”
Konuya, sadece toplu taşıma meselesi olarak bakmamak gerektiğini yineleyen Seçer, “Bunu çok önemsiyorum. Çünkü biz kucağımızda bulduğumuz projede, önemli bir takım dokunuşlar yaptık. Projenin, Cumhurbaşkanlığınca onaylanarak 2019 yılı yatırım programına alınması, bizim işimizi rahatlattı. Hemen ihale hazırlıklarını yaptık ve 27 Aralık’ta da ihaleye çıktık. Teşekkür ediyoruz Cumhurbaşkanına, önemli bir kolaylık sağlamıştır bize. Biz doğu-batı hattında 18.7 kilometre olan yeraltı raylı sistem projesini, 13.5 kilometreye düşürdük. Şu anda Eski Mezitli Belediyesi’nin önünden başlatıyoruz, daha önceki proje Serbest Bölge’nin oraya kadar gidiyordu, şimdi onu da kısalttık ve eski otogara kadar gidecek. ve biz eski otogar alanını yeni belediye yerleşkesi yapacağız. İkinci fazı daha sonra ihale edeceğiz. Şehir Hastanesi, oradan eski otogara inecek. Fuar alanından 7.7 kilometre derinlik ile üniversite hastanesi ve üniversiteye ulaşacak. Bunun maliyeti de yeraltı maliyetinin 8’de veya 10’da biri olacak. Bütün bunlar bizim kucağımızda bulduğumuz 18.7 kilometre yeraltı raylı sistemin maliyetine eşit. Onun için yatırım programındaki maliyetimizde bir değişiklik olmadığı için hukuki olarak hiçbir sıkıntı yok” ifadelerini kullandı. Yeni karma sistemin Mezitli, üniversite, üniversite hastanesi, Marina, Forum, Çamlıbel gibi insan popülasyonunun yoğun olduğu yerleri kapsadığını ifade eden Seçer, “İşte onun için sadece ulaşım projesi değil, sosyal proje, kültürel proje diyoruz. Özgür Çocuk Parkı’nın orada, tren garının orada istasyon olacak. Böylelikle hem esnaf kazanacak hem çarşı canlanacak” şeklinde konuştu.

“2020 yılında ilk kazmayı vuracağız”
İnşaatın kente önemli hareketlilik sağlayacağını da kaydeden Seçer, 4 bin kişiye doğrudan istihdam sağlanacağını, ihale bedelinin ise yüzde 50’sinin şehirde kalacağını söyledi. İnşaat süresinin 6 ay opsiyonlu olmak üzere 3.5 yıl olduğunu dile getiren Seçer, “Bu süreç içerisinde şehirde bir canlılık söz konusu olacak. Direk veya dolaylı 8 bin insan buradan faydalanma imkanı bulacak. Türkiye’de son 18 aydır bu ölçekte bir ihale yapılmadı. Dünya ve Türkiye’den bir çok finans kurumu ve inşaat firması bu proje ile ilgileniyor. Türkiye’de ilk kez bu ölçekte hem finans hem de inşaat ihalesini bir arada gerçekleştiriyoruz.Gerçekten de projeye önemli ve büyük rağbet var. 2020 yılı içerisinde ilk kazmayı vuracağız. Bu tartışmasız, bunu net görüyorum ve projeye canı gönülden inanıyorum. Projenin arkasındayım, Mersin’e çok şey katacak. Yolcu konforundan öte biz Mersin’e çok şey katacağız” dedi.

İhale hakkında
Mezitli – 3 Ocak Hafif Raylı Sistem Metro Hattının İnşaat ve Elektromekanik Sistemlerinin Temini, Montajı ve İşletmeye Alınması İşi’ yapım işi, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 20 nci maddesine göre belli istekliler arasında ihale usulüyle ihale edilecektir. Ön yeterlik değerlendirilmesi sonucu yeterliği tespit edilenler arasından ön yeterlik şartnamesinde belirtilen kriterlere göre sıralanarak listeye alınan 8 aday teklif vermeye davet edilecektir. İhaleye ilişkin ayrıntılı bilgiler aşağıda yer almaktadır:


İhale Kayıt Numarası:2020/435527
Ön yeterlik konusu yapım işinin Niteliği, türü ve miktarı: Yaklaşık olarak 13.4 km uzunluğunda, 11 istasyondan oluşan kent içi HRS Metro Hattı, yeraltı otopark ve transfer yapıları ile alan dahilindeki diğer yapıların işbu ihale kapsamında yapılması tüm sistemin montajı ve işletmeye alınması işidir.
İşe başlama tarihi: Sözleşmenin imzalandığı tarihten itibaren 15 gün içinde yer teslimi yapılarak işe başlanacaktır.
İşin süresi: Yer tesliminden itibaren 1260 takvim günüdür.
Ön yeterlik değerlendirmesinin yapılacağı yer: Mersin Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanlığı Palmiye Mah.1219 sok No: 9 Yenişehir Mersin Tarihi: 22.09.2020 Saat: 14:00