İnşaat Tedarik Dergisi

İnşaat – Yatırım – Proje – Ulaştırma – Mimarlık – Enerji – Maden – Şantiye

Demiryolları’nda “Demir Göz” göreve başladı

TCDD teknik ve Ukraynalı mühendislerinin iş birliği ilk meyvesini verdi.

Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) önleyici bakım hizmetlerinde bir ilke imza attı. Ukrayna yapımı raylardaki hasarı tespit eden ultrasonik cihaz, Türk mühendisleri tarafından geliştirildi. AR-GE çalışması ve geliştirilmesi TCDD Teknik tarafından yapılan “DEMİR GÖZ” göreve başladı. Ultrasonik robotla, raylar üzerinde veya içinde meydana gelen en ince çatlaklar bile tespit edilebiliyor.

TCDD Teknik mühendisleri tarafından geliştirilen “DEMİR GÖZ” 40 km hıza ulaşan ve aralıksız 10 km tarama yapma özelliğine sahip. Ultrasonik ve Eddy-Current cihaz test çalışmalarında yüzde 100 başarı elde etti.

TCDD Genel Müdürü Ali İhsan Uygun’un test çalışmalarını yakından takip ettiği Demir Göz raylardaki görevine başladı. Genel Müdür Uygun “İlk hedefimiz emniyet. Demir Gözü hizmete almakla birlikte önleyici tedbirlerden en önemli adımlarından birini attık. Zamandan, maliyetten büyük tasarruf sağlıyoruz. TCDD Teknikte çalışan arkadaşlarımız başarıya imza attı. Demiryollarında emniyet ve konfor ilk önceliğimiz. “ dedi.

Uygun “Öte yandan demiryollarında hat kapasitesinin artırılması ve etkin kapasite kullanımı, bakım maliyetlerinin azaltılması için önleyici bakım uygulanması, enerji ve lojistik maliyetlerin düşürülmesi, yapım ve bakımda yerli ve milli teknolojinin kullanılması konularında gerekli adımların atıldığı ve girişimlerin sürdürüldüğü” belirtti.

DEMİR GÖZ Türkiye’de 12 bin 803 kilometrelik demiryolu ağının güvenliğini sağlayacak. Yaklaşık 8 ayda üretilen ‘Demir Göz’, raylara müdahale hızını 2 kat artırıyor. Son teknoloji sistemlerle donatılan ‘Demir Göz’, demiryolunun yanında kara yolunda gitme özelliğine de sahip. İki ölçüm sistemi olan araçta, birisi ultrason ölçüm sistemi diğeri de Eddy-current ölçüm sistemi. Ultrason ölçüm sistemi ile rayın içindeki çatlakları tespit ediliyor.

Rayın içindeki çatlağın boyutuna göre yapılacak bakımları belirleniyor. Eddy-current ölçüm sisteminde ise rayın yüzeyindeki kılcal çatlakları tespit ediliyor. Bu tespit edilen çatlakların boyutuna ve derinliğine göre de raylarda bakım yapılıyor.  Böylece rayların kırılması, bozulması ve aşınmasını çok önceden tespit edip bakımını yaparak demiryollarının emniyeti sağlanıyor.

Yüksek hızlı tren hatlarında 3 ayda bir, hızlı tren hatlarında 4 ayda bir, konvansiyonel hatlarda ise 6 ayda bir ultrasonik ölçüm yapılıyor. Demiryollarında günlük yaklaşık 150 kilometre ölçüm yapılabiliyor.

TCDD mühendislerince geliştirilen DEMİR GÖZ benzerlerine göre 6’da bir maliyette ve 8 ay gibi kısa sürede üretildi. Tamamen yerli üretim için de çalışmalar devam ediyor.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.