İnşaat Tedarik Dergisi

İnşaat – Yatırım – Proje – Ulaştırma – Mimarlık – Enerji – Maden

Ankara – Kayseri Konvansiyonel Demiryolu “Elektrikli” Olarak İşletmeye Açıldı

Türkiye’de elektrikli hatların yaygınlaştırılması için yoğun bir çalışma yürüten Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ve Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Ankara-Kayseri Konvansiyonel Demiryolu’nu elektrikli olarak işletmeye açtı.

Törende konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Ankara- Kayseri Konvansiyonel Demiryolu Hattı’ndaki Nenek-Şefaatli arası kesimin elektrifikasyon hattının işletmeye alınmasıyla 352 kilometrelik kesintisiz elektrikli konvansiyonel hat bütünlüğünün sağlandığını belirterek “Böylece, batı yönünden gelen trenlerin Boğazköprü üçgeni üzerinden güneye ulaşması sağlanacak.” dedi.

Projeyle Ankara-Kayseri arasındaki 352 kilometrelik kesintisiz elektrikli konvansiyonel hat bütünlüğünü tesis etmiş olduklarını dile getiren Karaismailoğlu, “Kabulü yapılan elektrikli hatla toplam elektrikli hat uzunluğu 5 bin 931 kilometreye ulaştı. Ayrıca yapımı devam eden toplam 847 kilometrelik hat kesimlerimiz de etaplar halinde halkımızın hizmetine sunulacaktır. Projeyle bir yılda akaryakıttan 95 milyon lira, emisyondan da 11 milyon lira tasarruf sağlanacak. Yaklaşık 35 bin ton karbon salınımı da önlenecek.” ifadelerini kullandı.

Demiryolunda verimliliği ve güvenliği artırmak için sinyalli hatları yüzde 172, elektrikli hatları ise yüzde 180 artırdıklarını dile getiren Karaismailoğlu, “YHT ulaşımını 4 destinasyonda 13 il ile ülke nüfusunun yüzde 44’üne ulaştırdık. Bugüne kadar yaklaşık 69 milyon yolcu YHT ile seyahat etti.” dedi.

Yapımına devam edilen YHT Projeleri hakkında bilgi veren Karaismailoğlu, “Ankara- Sivas YHT Hattı’nın altyapı yapım çalışmalarında yüzde 95 fiziki ilerleme sağladık. Balışeyh-Yerköy-Sivas kesiminde yükleme testlerine başladık. Ankara-Balışeyh arasında çalışmalarımız devam ediyor. Proje tamamlandığında Ankara-Sivas arasındaki demiryolu seyahat süresi, 12 saatten 2 saate düşecek. Ayrıca Yerköy-Kayseri Hızlı Tren Hattı’mızla 1,5 milyon Kayserili vatandaşımızı da hızlı tren hattına dahil ediyoruz. Yük ve yolcu taşımacılığının yapılacağı 200 km/saat hıza uygun, çift hatlı, elektrikli ve sinyalli hızlı tren hattının planlamasını tamamladık. İnşallah önümüzdeki hafta perşembe günü Kayseri de olacağız” dedi.

Karaismailoğlu, Ankara- İzmir YHT Hattı altyapı çalışmalarında yüzde 47 fiziksel ilerleme sağladıklarını belirterek bu projeyle Ankara-İzmir arasındaki 14 saat olan demiryolu seyahat süresini 3,5 saate düşüreceklerini kaydetti. Bakan Karaismailoğlu, proje tamamlandığında 525 kilometrelik mesafede yılda yaklaşık 13,5 milyon yolcu ve 90 milyon ton yük taşınmasını hedeflediklerine dikkati çekti.

Bursa-Yenişehir-Osmaneli YHT Hattı altyapı çalışmalarında yüzde 82 ilerleme sağladıklarını dile getiren Karaismailoğlu, Konya-Karaman-Ulukışla YHT Hattı çalışmaları kapsamında Konya-Karaman arasını yakın zamanda işletmeye alacaklarını söyledi.

Karaismailoğlu, toplam 192 kilometre uzunluğundaki Aksaray-Ulukışla-Mersin Yenice YHT Projesi’ni de dış finansman yoluyla tamamlayacaklarını belirterek “Yavuz Sultan Selim Köprüsü demiryolu ulaşımıyla iki kıtayı birbirine bir kez daha entegre edecek. İmalat sektörünün lojistik maliyetini düşürmek ve ihracatı artırmak için demir yolu yatırımlarına devam edeceğiz.” diye konuştu.

Demiryollarında 2021 yılı yük taşıma hedeflerinin 36,5 milyon ton olduğunu belirten Bakan Karaismailoğlu, yatırımlardaki demiryolu payını yüzde 48’e yükselttiklerinin altını çizerek “2023 yılında bunu yüzde 63’e çıkarmayı hedefliyoruz. Demiryollarında 2021 yılı yük taşıma hedefimiz 36,5 milyon ton olduğunu özellikle hatırlatmak istiyorum. Hükümetlerimiz döneminde ulaştırma ve haberleşme yatırımları için harcadığımız 1 trilyon 136 milyar 635 milyon liranın 222 milyar lirası demiryollarına harcadık.” değerlendirmesinde bulundu.

Karaismailoğlu, 2071 yılına kadar demiryolu özelinde de hangi vadede hangi adımların atılacağını tespit ettiklerini, Türkiye’nin demir yolu vizyonunu çizdiklerini dile getirerek lojistik merkezleri, fabrika, sanayi, OSB ile limanlara iltisak hattı bağlantılarının sağlanması amacıyla toplam iltisak hattı uzunluğunu 600 kilometreye çıkaracaklarını vurguladı.

Raylı sistem araç ve alt bileşenlerinin en az yüzde 80 oranında yerli ve milli imkanlarla üretilmesini sağlayacaklarını anlatan Karaismailoğlu, karasal taşımacılık içerisindeki demiryolu yük taşımacılığı oranının birinci aşamada yüzde 10’a çıkarılmasını hedeflediklerini söyledi.

Milli Sinyal Sistemi’ni yaygınlaştırarak marka haline getireceklerini belirten Karaismailoğlu, sinyalli hat oranını yüzde 65’ten yüzde 90’a yükselteceklerini bildirdi.

“Demiryolu Enerji ve İklim Değişikliği Eylem Planı”nı hazırlayıp karbon salımını azaltacak stratejilerin hayata geçirilmesini sağlayacaklarına işaret eden Karaismailoğlu, “Ülkemiz için ne yaparsak yapalım milletimiz için daha yaşanabilir daha yeşil, karbon nötr bir Türkiye bırakmak boynumuzun borcudur. Ülke çapında elektrikli hatların yaygınlaşması için demir yolcu arkadaşlarımız ile yoğun bir biçimde çalışmalarımızı sürdürüyoruz.” diye konuştu.

Karaismailoğlu, bugün itibarıyla toplam hat uzunluğu 12 bin 803 kilometre olan tüm TCDD hatlarının 5 bin 753 kilometresinin, yani yüzde 45’inin elektrikli hale getirildiğini ifade ederek “Yapımı ve projelendirme çalışmaları devam eden konvansiyonel hatlardaki elektrifikasyon projelerinin tamamlanmasıyla 2023 yılı sonuna kadar TCDD bünyesindeki mevcut konvansiyonel hatların yüzde 50’sini elektrikli hale getireceğiz.” dedi.İltisak hatları ve lojistik merkezleriyle limanlar için sadece doğu-batı değil, kuzey-güney yönlü olarak da plan ve yatırımları hayata geçirdiklerini dile getiren Karaismailoğlu, şu bilgileri paylaştı:”38 OSB, özel sanayi bölgesi, liman ve serbest bölge ve 34 üretim tesisini birbirine bağlayan 294 kilometre uzunluğundaki iltisak hattını tamamlayacağız. Lojistikte demiryolunun payını yüzde 45’e çıkaracağız. Hayalimiz, yurdun dört bir yanını kesintisiz bir demiryolu hattıyla örmektir.”

Törende konuşma gerçekleştiren TCDD Genel Müdürü Metin Akbaş, “Gelişmenin, ilerlemenin, geleceğe birlikte yol almanın en önemli unsurlarından biri demiryolları inşa etmektir.  2003 yılından itibaren Cumhurbaşkanı’mız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde rekor yatırımlarla büyük bir ivme yakalayan Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları, bir yandan Anadolu’nun hemen her şehrine yeni hatlar inşa ederken, diğer yandan da mevcut hatlarını modernleştirmekte, elektrikli ve sinyalli hale getirmektedir. Çevre kirliliği ve sera gazı salınımının artması nedeniyle ortaya çıkan iklim değişikliği etkilerinin azaltılması amacıyla elektrikli demiryolu hatlarımızı ve taşıma kapasitemizi artırıyoruz. Tarafı olduğumuz Paris İklim Antlaşması ile ihata edilen ve 2019 yılında açıklanan Avrupa Yeşil Mutabakatı kapsamında üye ülkeler ile birlikte 2050 yılında sera gazı emisyonlarını sıfırlamayı hedefliyoruz” dedi.

Genel Müdür Akbaş konuşmasına şöyle devam etti: “Açılışını gerçekleştirdiğimiz Nenek-Şefaatli arası elektrikli hattın tamamlanmasıyla birlikte konvansiyonel elektrikli hat bütünlüğü sağlanarak batıdan gelen trenlerimiz Kayseri üzerinden güneye geçecek ve bu sayede Edirne’den kalkan tren Malatya’ya, Adana’ya kadar gidebilecektir. Fotoğrafı biraz daha büyütürsek Edirne-İstanbul-Eskişehir-Ankara-Kayseri-Niğde-Adana-Malatya-Divriği arasında ve İzmir-Balıkesir-Eskişehir-Ankara-Kayseri-Niğde-Adana-Malatya-Divriği arasında elektrikli tren işletmeciliği yapılabilecektir. Ankara-Kayseri arasında 372 kilometre katener hattı, 118 kilometre enerji nakil hattı, 6 adet trafo merkezi inşa edilmiştir. Güncel tutarla 576 milyon Türk lirası yatırım maliyetindeki projemiz ile 11 kilometrelik iltisak hattı da elektrikli hale getirilerek rafineri bağlantısı sağlanmıştır. Açılışını gerçekleştirdiğimiz proje ile demiryollarımızda % 46 olan elektrikli hatlarımızın oranı % 47’ye yükselmiştir. Projenin önemli katkılarından biri de enerji tasarrufu sağlaması ve karbon ayak izimizi küçültmesidir. Ülkemizin “yeşil kalkınma” hedeflerine katkı sağlayan projemiz sayesinde Ankara–Kayseri arasında yapılacak elektrikli işletmecilikle yıllık 95 milyon Türk lirası yakıt ve 11 milyon Türk lirası emisyon tasarruf edilecek, yaklaşık 35 bin ton karbon salınımı da önlenecektir.”

Konuşmalarını ardından TCDD Genel Müdürü Metin Akbaş, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu’na 1930 yılında çekilmiş Kırıkkale fotoğrafını takdim etti.

Daha sonra Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu diskle treni uğurladı.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.